Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου 2013

Εισήγηση του Δημάρχου Ικαρίας και Φούρνων για τον Προϋπολογισμό του 2014

Εισήγηση κ Δημάρχου

για τον Προϋπολογισμό του 2014


Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,

Αγαπητοί συνδημότες,

Η σημερινή μέρα θα έπρεπε να είναι και είναι η κορυφαία μέρα της λειτουργίας του Δήμου. Σήμερα συζητείται στην ολομέλεια του σώματος, ο προϋπολογισμός έργων και λειτουργίας του Δήμου.

Σήμερα καθορίζεται η ποιότητα υπηρεσιών που θα παρέχει ο Δήμος στους πολίτες του την επόμενη χρονιά.

Σήμερα αποφασίζονται οι δαπάνες για όλες τις λειτουργίες του Δήμου και ταυτόχρονα τα έσοδα του.

Με την κατάρτιση και ψήφιση του προϋπολογισμού, του τεχνικού προγράμματος αλλά και του ετήσιου προγράμματος δράσης, η Δημοτική Αρχή θα έπρεπε να καθορίζει την λειτουργία του Δήμου με βάση τις πολιτικές που θέλει ν’ ασκήσει.

Στον προϋπολογισμό δηλαδή αποτυπώνονται οι πολιτικές που ασκεί η Δημοτική Αρχή σε όλες τις λειτουργίες του Δήμου, ενώ ταυτόχρονα χαράσσει την αναπτυξιακής της πολιτική μέσω του τεχνικού προγράμματος και του ετήσιου προγράμματος δράσης.

Όμως κυρίες και κύριοι συνάδελφοι φέτος δεν έγινε αυτό.

Ο προϋπολογισμός που συντάχθηκε έγινε με αυστηρές οδηγίες του Οικονομικού Παρατηρητηρίου, του Υπουργείο Οικονομικών αλλά και της τρόικας με μία διαδικασία λογιστική και άκρως αυθαίρετη, αφού δεν λαμβάνει υπόψη της, τις πραγματικές ανάγκες των πολιτών, όσον αφορά την εξυπηρέτηση τους, ή τις πραγματικές φοροδοτικές ικανότητες των πολιτών, όσων αφορά την είσπραξη των εσόδων.

Εδώ θα πρέπει να σας υπενθυμίσω ότι η παρούσα Δημοτική Αρχή αποτέλεσμα αυτοδιοικητικών εκλογών του φθινοπώρου του 2010 είναι το αποτέλεσμα του πόθου και των ελπίδων του Ικαριακού λαού για μια αλλαγή πέρα από κομματικές δεσμεύσεις με σκοπό την πρόοδο και το συμφέρον του τόπου . με τον συνδυασμό «Πανικαριακή Ενότητα Αλλαγής». Συναντηθήκαμε όλοι μαζί από διαφορετικούς πολιτικούς χώρους με σεβασμό ο καθένας μας στη διαφορετικότητα του άλλου αλλά με κοινό σκοπό και κυρίως την διάθεση για προσφορά προς το καλό του τόπου μας.

Με την συμπλήρωση 3 χρόνων από τότε που αναλάβαμε πιστεύω ότι όλοι μαζί με δημοκρατία, με πλήρη δημοκρατία γνώμης και έκφρασης , χωρίς άνωθεν εντολές κάναμε ένα ωραίο και δύσκολο ταξίδι και συνεχίζουμε.

Σήμερα λοιπόν σας καταθέτουμε τον Προϋπολογισμό του 2014 ό οποίος καταρτίστηκε υπό καθεστώς άμεση σκληρής επιτροπείας και εποπτείας.

Πρόκειται δηλαδή για αναγκαστικό προϋπολογισμό που συνεχίζει την απαξίωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και με τις περικοπές του οδηγεί στην πλήρη κατάρρευση του κοινωνικού κράτους και του ίδιου του θεσμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης

Ο Καλλικράτης, ενώ σαν σύλληψη θα μπορούσε να είναι θετικό βήμα για την αυτοδιοίκηση με την συνένωση των τοπικών δυνάμεων και με την ανάδειξη αιρετών στον β΄ βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης, πάγιο αίτημα όλων των προοδευτικών πολιτών, με την ακολουθητέα πολιτική, τις τεράστιες περικοπές πόρων, τις μικροκομματικές σκοπιμότητες και γενικότερα την απαξίωση της τοπικής αυτοδιοίκησης, ακυρώθηκε.

Αρχικά, η δημιουργία της Γενικής Γραμματείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης που αποτελεί το μακρύ χέρι τους κράτους πάνω στη αιρετή αυτοδιοίκηση και δημιουργεί ένα ακόμα γραφειοκρατικό θεσμό που επιβραδύνει κατά πολύ την υλοποίηση των αποφάσεων της Τοπικής αυτοδιοίκησης και που μάλιστα όλες οι αρμοδιότητες της θα μπορούσαν άμεσα να υπαχθούν στην Περιφέρεια. Μοναδικός σκοπός που εξυπηρετείται είναι ο έμμεσος έλεγχος και της Περιφέρειας και των ΟΤΑ από την κεντρική διοίκηση .

Κατά δεύτερο λόγο η συνένωση των δήμων σε καλλικρατικούς, εκτός ελάχιστων εξαιρέσεων, θα μπορούσε πραγματικά να αποβεί επαναστατική.

Αυτό θα προϋπέθετε σωστή μελέτη για τις ανάγκες του κάθε Δήμου. Θα έπρεπε δηλαδή να στηθεί ένας συνετός διοικητικός μηχανισμός, ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε υπηρεσίας, τεχνικής, οικονομικής, με ικανό αριθμό υπαλλήλων π.χ. μηχανικών που θα μπορούν με επάρκεια να μελετούν και να επιβλέπουν τα έργα υποδομής, που έχει ανάγκη ο Δήμος αλλά και να μπορούν να κάνουν μελέτες για έργα χρηματοδοτούμενα από το Ευρωπαϊκό ταμείο, μοναδική πια πηγή για να γίνουν «μεγάλα» έργα στο νησί μας.

Αντί αυτού πέρα από τα αρχικά διήμερα σεμινάρια, που πιο πολύ ωφέλησαν τους διδάσκοντες, δεν είδαμε κανένα άλλο ενδιαφέρον.

Πέρα όμως των παραπάνω με τον νόμο του Καλλικράτη στους Δήμους περιήλθαν καινούριες αρμοδιότητες, χωρίς ταυτόχρονα να διατεθούν οι αντίστοιχοι πόροι (χρηματοδοτήσεις και προσωπικό).

Είναι γνωστό σε όλους μας οι δραματικές περικοπές, που έχουν επιβάλλει οι κυβερνήσεις τα τελευταία τρία χρόνια.

- Μείωση των τακτικών επιχορηγήσεων κατά 60% τα τελευταία τέσσερα χρόνια.

- Μείωση της ΣΑΤΑ σε ποσοστό πάνω από 75%.

- Κατάργηση όλων των ειδικών χρηματοδοτήσεων των Δήμων (ΘΗΣΕΑΣ, ΟΠΑΑΧ και άλλα προγράμματα).

Ειδικά για το Δήμο Ικαρίας

Οι αριθμοί για τον Δήμο ΙΚΑΡΙΑΣ


   ΕΤΗ               ΚΑΠ                      ΣΑΤΑ                   ΣΥΝΟΛΟ

 2009              2.433.129,00       1.979.730,00 =        4.412.859,00 €
 2010              2.008.921,12       1.305.140,00 =        3.314.061,12 €
 2011              1.800.187,84       1.242.212,00 =        3.042.399,84 €
 2012              1.249.602,04          855.460,00  =       2.105.062,04 €
2013               1.032.974,10           789.480,00 =       1.822.454,10 €

2014                1.024.535,38          385.099,20=        1.409.634,3


Όταν μόνο η μισθοδοσία του προσωπικού είναι 1.455.000 € περίπου

Στις σημερινές συνθήκες, πρώτιστο καθήκον μας είναι η διατήρηση της δομής των ΟΤΑ, για να μπορέσουμε να κρατήσουμε τον κοινωνικό ιστό, γιατί ο καθένας αισθάνεται ότι παρά τις τεράστιες δυσκολίες μπορεί να ακουμπήσει και να βοηθηθεί από την Τοπική Αυτοδιοίκηση γιατί μόνο έτσι μπορούμε να υποστηρίζουμε, να ενισχύουμε και να επιλύουμε προβλήματα που καθημερινά παρουσιάζονται στα χωριά μας, γιατί ο Δήμος με τις ελάχιστες δυνατότητες του, δεν σταματά να επιτελεί καθημερινά το κοινωνικό του έργο και τελικά είναι το τελευταίο οχυρό για να υπερασπισθεί τα προβλήματα που καθημερινά ανακύπτουν στον τόπο μας.

Παράλληλα προσπαθήσαμε να κρατήσουμε ζωντανές τις Υπηρεσίες του Δήμου για να προσφέρουμε τις απόλυτα στοιχειώδεις και απόλυτα αναγκαίες υπηρεσίες που απαιτεί κάθε πολίτης.

1. Στις τραγικές λοιπόν οικονομικές συνθήκες, που βρίσκεται η Χώρα με την κοινωνική αποσάθρωση την πολιτική και ηθική κρίση σε στιγμές που η φασιστική προπαγάνδα σαρώνει τα πάντα, οι ευθύνες του Δήμου, ιδιαίτερα σε τέτοιες στιγμές γίνονται τεράστιες.

Για να μπορέσουμε να βρισκόμαστε κοντά στους συμπολίτες μας η διοικητική μηχανή πρέπει να λειτουργεί κατά το δυνατό άψογα, παρά το ότι οι Υπηρεσίες του Δήμου παραμένουν με μειωμένο προσωπικό, κρίσιμο για την λειτουργία του .

Πρώτο καθήκον μας είναι λοιπόν να εξασφαλίσουμε την μισθολογική ασφάλεια των υπαλλήλων μας. Αυτή τη στιγμή έχουμε προβλέψει να υπάρχουν μισθοδοσίες 3 μηνών που συμπληρώνονται από τα έσοδα του Δήμου. Επίσης παρά το γεγονός ότι στις περισσότερες υπηρεσίες οι υπερωρίες είναι όνειρο, εμείς τις καταβάλλουμε με συνέπεια.

2. Αναδιοργανώσαμε και συστήσαμε υπηρεσίες: Οικονομική, Ταμιακή, Τεχνική, ώστε να ανταπεξέρχονται στις υποχρεώσεις που οι νέες καταστάσεις δημιούργησαν. Έγινε μηχανογράφηση και μηχανοργάνωση των υπηρεσιών του Δήμου. Επίσης η μηχανοργάνωση των ανταποδοτικών τελών, η οποία ουσιαστικά λειτούργησε στη φετινή χρονιά, μας βοήθησε να αυξήσουμε την αξιοπιστία του Δήμου και να έχουμε μια αύξηση στην είσπραξη των ανταποδοτικών τελών, χωρίς καμία αύξηση των τελών του Δήμου στους πολίτες.

3. Δεν έχουμε στιγμή σταματήσει να διεκδικήσουμε τα παρακρατηθέντα έσοδα για το δήμο, έσοδα που θα δώσουν την δυνατότητα να εκτελεστούν έργα απολύτως αναγκαία για το Δήμο μας.

4. Εξομαλύναμε την ανισομερή οικονομική κατάσταση των 3 δημοτικών ενοτήτων και κατανείμαμε τα έργα δίκαια και στα τρία διαμερίσματα.

Η ύπαρξη ενός τεράστιου οδικού δικτύου από χωματόδρομους κάνει σισύφειο τον άθλο για την διατήρηση της ανεκτής βατότητας, ιδίως τους χειμερινούς μήνες. Είναι ένα θέμα που κατ’ επανάληψη το έχουμε θέσει και στην τελευταία συνάντηση που είχαμε στην Μυτιλήνη με τον Περιφερειάρχη, τους αντιπεριφερειάρχες, περιφερειακούς συμβούλους και εκπροσώπους της Ε.Ε για τα προγράμματα 2014-2020, που ουσιαστικά θα αφορούν αναπτυξιακά θέματα, ζητήσαμε να μην είναι αποκλειστικά σ’ αυτή την κατεύθυνση αλλά αναλόγως των περιστάσεων, να αφορούν και έργα υποδομής γιατί χωρίς αυτά δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη. Θέσαμε επίσης το πρόβλημα της νησιωτικότητας για την οποία μέχρι σήμερα δεν υπάρχει καμιά μέριμνα.

5. Στρέψαμε το ενδιαφέρον μας και των υπηρεσιών μας προς τα μεγάλα έργα που εκτελούνται στο νησί μας, με χρηματοδότηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Έτσι σήμερα η ολοκλήρωση των εργασιών του λιμανιού του Ευδήλου προχωρεί και αναμένουμε την απόφαση του δικαστηρίου, που θα γίνει μετά την έκθεση του ορκωτού εκτιμητή στις αρχές Γενάρη του 2014, για να προχωρήσουμε και στην δημοπράτηση του Περιφερειακού δρόμου του Ευδήλου.

Ο δρόμος Νας-Κάλαμος: μέσα στην επόμενη εβδομάδα γίνεται η προκήρυξη για την δημοπράτηση αρχές του Φλεβάρη.

Το Τουριστικό Καταφύγιο Αγίου Κηρύκου: με την καινούργια χρονιά θα υπογραφούν οι συμβάσεις και θα αρχίσουν οι εργασίες κατασκευής του.

Αναμένουμε την απόφαση του Δικαστηρίου για την έναρξη των απαλλοτριώσεων του ΧΥΤΥ, ώστε να ακολουθήσει η δημοπράτηση του έργου.

Βρισκόμαστε στη τελική φάση του Βιολογικού Καραβοστάμου της βιβλιοθήκης του Αρμενιστή, του μονοπατιού της Πλατανωπής και ελπίζουμε να προλάβουμε τον Βιολογικό του Φάρου.

Ολοκληρώνονται οι μελέτες του Βιολογικού του Αγίου Κηρύκου.

Παράλληλα μικρότερα έργα, όπως ο δρόμος Δάφνη- Φύτεμα, η διαμόρφωση του εσωτερικού του Αγίου Κηρύκου, το δίκτυο των αποχετεύσεων κ.α βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.

Σε όλες τις δημοτικές ενότητες, η πάλη με τα καθημερινά προβλήματα είναι συνεχής. Η υποδοχή και η φιλοξενία των μεταναστών, η προάσπιση της αυτονομίας του Νοσοκομείου, οι κινητοποιήσεις και όλες οι ενέργειες που έγιναν για την ΔΟΥ, οι παρεμβάσεις για το ΙΚΑ, η ενέργειες για την στέγαση και τις λειτουργικές δαπάνες του ΓΕΦ, του Λιμενικού , της Αστυνομίας στο Εύδηλο, η ενίσχυση του σώματος Εθελοντών Πυροσβεστών είναι μερικές από τις δραστηριότητες μας.

Θα πρέπει επίσης να αναφερθούμε στη χρηματοδότηση των αθλητικών σωματείων και των πολιτιστικών συλλόγων, που είναι στο ανώτερο επιτρεπτό όριο.

Ακόμα στη δωρεάν σίτιση απόρων συμπολιτών μας αλλά και άλλων χαμηλού οικονομικού επιπέδου, με ελάχιστο τίμημα.

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι

Λειτουργήσαμε ως Δημοτική Αρχή, όπως θα κάναμε στο σπίτι μας. Νοικοκυρέψαμε το σπίτι μας και βάζουμε σιγά-σιγά τις βάσεις για μια ολοκληρωμένη ανάπτυξη της περιοχής.

Δεν χρειαζόμαστε κανένα Οικονομικό Παρατηρητήριο και καμιά Τρόικα για να μας υποδείξει πως θα λειτουργήσουμε.

Μπορούμε και μόνοι μας να σταθμίσουμε την κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε και να ενεργήσουμε αναλόγως, όχι με βάση τις επιταγές της τρόικας αλλά με τις ανάγκες των πολιτών.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Για την κατάρτιση του φετινού προϋπολογισμού θα σας μιλήσει ο Αναπληρωτής Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών, ο οποίος ως υπηρεσιακός παράγοντας ενήργησε με βάση τις εντολές των Υπουργείων Εσωτερικών, Οικονομικών, αλλά και του Οικονομικού Παρατηρητηρίου.

Όπως θα διαπιστώσετε στην συνέχεια, ο προϋπολογισμός συντάχθηκε με βάση κάποιους αυθαίρετους υπολογισμούς τους οποίους επέβαλλε το Οικονομικό Παρατηρητήριο και στο σκέλος των εσόδων αλλά και στο σκέλος των εξόδων.

Με τις αποφάσεις λοιπόν της κυβέρνησης και της τρόικας στραγγαλίζεται η λειτουργία του Δήμου μας.

Δεν μας αφήνουν ν’ αναπνεύσουμε, μας αφαιρούν τις πρωτοβουλίες που πρέπει να πάρουμε ως Δημοτική Αρχή.

Το πιο ακραίο όμως, που μας έχει επιβάλλει η κυβέρνηση και η τρόικα, είναι η επιπλέον για φέτος μείωση της ΣΑΤΑ κατά 53%.

Στο σύνολο δηλαδή τις πενταετίας 2009-2014 η ΣΑΤΑ θα μειωθεί σε ποσοστό πάνω από75%.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Όλα αυτά τα ανέφερα για να σας καταδείξω πόσο δραματική είναι η κατάσταση στην λειτουργία των Δήμων. Πιστεύω ότι όλοι μαζί και με την συνδρομή των εργαζομένων, μπορούμε ν’ ανατρέψουμε μια τέτοια πολιτική στραγγαλισμού της λειτουργίας των Δήμων.

Όμως σήμερα βρισκόμαστε στο δίλημμα, που επιβλήθηκε από τα Υπουργεία Οικονομικών και Εσωτερικών, αλλά και το Οικονομικό Παρατηρητήριο, ή να μην εγκρίνουμε τον προϋπολογισμό - οπότε διακόπτεται η χρηματοδότηση του Δήμου - ή να τον εγκρίνουμε, με όλους τους περιορισμούς που έθεσε το Οικονομικό Παρατηρητήριο και στην συνέχεια να πάμε σε συνεχείς αναμορφώσεις, προκειμένου να βελτιώσουμε τις δράσεις εκείνες που εμείς θέλουμε.

Με βάση τα παραπάνω, πιστεύω ότι η λιγότερο επώδυνη λύση είναι να εγκρίνουμε σήμερα τον προϋπολογισμό και να προβαίνουμε σε συνεχείς αναμορφώσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου